سفارش تبلیغ
صبا ویژن
aliakbarkhodabakhshi

اگر رابطه با آمریکا مشکلات را حل می‌کرد، انقلابی رخ نمی‌داد

به گزارش صالحین وبه نقل از مشرق،‌ احمد توکلی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص خوش‌بینی‌هایی که در مورد رابطه با آمریکا و تاثیر آن بر اقتصاد به وجود آمده، اظهار داشت:‌ این تصور و خوشحالی که در مورد رابطه با آمریکا به وجود آمده یک پیش‌فرض دارد و آن پیش‌فرض این است که همه مشکلات کشور ناشی از عدم ارتباط با آمریکا است.

 

*اگر رابطه با آمریکا مشکلات را حل می‌کرد، انقلابی رخ نمی‌داد

وی افزود: ‌ما بیش از 30 سال است که با آمریکا قطع رابطه کرده‌ایم و در واقع اگر رابطه با آمریکا مشکلات را حل می‌کرد، انقلابی رخ نمی‌داد.

توکلی ادامه داد: رژیم پهلوی ایران را سرسپرده آمریکا کرده بود و در آن زمان آمریکا در کشور ما حضور داشت و 40 هزار مستشار نظامی هم در ایران بود؛ همچنین آمریکایی‌ها در ایران پایگاه نظامی داشتند و هرچه آنها می‌گفتند همه گوش می‌کردند، ولی فقر و بدبختی و فلاکت و ذلت هم وجود داشت.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: باید به این نکته اشاره کرد که نه تنها با رابطه با آمریکا مشکلات حل نمی‌شود، بلکه با سرسپردگی به آمریکا هم کاری را از پیش نمی‌بریم و حتی اوضاع بدتر هم می‌شود.

 

**کشور‌های مرتبط با آمریکا در سال‌های گذشته با بحران همراه بودند

وی تاکید کرد: در حال حاضر خیلی از کشورها که با آمریکا ارتباط دارند و حتی مطیع محض آمریکا هستند تورم و گرانی و بیکاری دارند.

توکلی اضافه کرد:‌ کشورهای آمریکای لاتین که با آمریکا ارتباط خوبی داشتند در سال‌های گذشته با بحران همراه بودند؛ همچنین تایلند که مطیع آمریکا است چند بحران پی در پی را طی کرده است؛ مکزیک هم که هم‌پیمان و همسایه آمریکا است چندین بحران را پشت سر گذاشته است.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: بر اساس مطالب یادشده باید گفت که سعادت و شقاوت یک ملت به دست خودش است.

وی خاطرنشان کرد: البته چون جهان امروز جهان یکپارچه‌ای است عده‌ای می‌خواهند بر جهان سلطه داشته باشند و بر همین اساس است که برخی مشکلات در اثر ایستادگی مقابل جهان سلطه برای کشورهای آزاده پیش می‌‌آید.

 

**این تفکر که زیر بار آمریکایی‌ها برویم تنها یک توهم بیجا است

توکلی ادامه داد: این تفکر که آزادگی کنار گذاشته شود و منافع کشور تامین نشود و زیر بار آمریکایی‌ها برویم تنها یک توهم بیجا است.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: پیش‌فرض دیگری که در این رابطه وجود دارد این است که همه مشکلات ما ناشی از عدم ارتباط با آمریکاست و مشکلی در کشور وجود ندارد؛ کسانی که چنین اعتقادی دارند، یادشان رفته تا چندی پیش که دولت قبل سر کار بود می‌گفتند که 80 درصد مشکلات ما ناشی از بی‌تجربگی، قانون‌شکنی، استبداد رای، کار غیرکارشناسی کردن، باندبازی، تبارگرایی و قبیله‌‌گرایی دولت قبل بود که البته خیلی از این دلایل درست بود.

وی ادامه داد: این فرض که اگر ما رابطه برقرار کنیم همه مشکلات حل می‌شود به این معناست که همه ما خوب کار می‌کنیم و نه فساد و نه ناتوانی و نه سوءمدیریت و نه تنبلی در کشور وجود ندارد و همه مشکلات به این دلیل است که رابطه با آمریکا نداریم و اگر این رابطه برقرار شود، همه گرفتاری‌ها حل می‌شود.

 

**تحریم‌ها ضمیمه ضعف‌های داخلی شده و کشور را دچار رکود تورمی کرده است

نماینده مردم تهران افزود: تفکری که به آن اشاره شد یک توهم بیش نیست و البته همانطور که ذکر کردم ایستادگی بر سر اصول و حقوق ملی در دنیای کنونی هزینه هم دارد و آزادی بدون هزینه به دست نمی‌آید؛ آزادی در مقیاس ملی به معنای استقلال است و اگر ما می‌خواهیم که استقلال داشته باشیم باید مقابل زیاده‌خواهان و مستکبران که همه دنیا را برای خودشان تلقی می‌کنند هزینه دهیم.

توکلی گفت: هزینه استقلال مسائلی همچون تحریم است که البته تحریم‌ها به ضعف‌های داخلی ضمیمه شده و کشور را دچار رکود تورمی کرده است.

نماینده مردم تهران در عین‌حال خاطرنشان کرد: ‌ارتباط با آمریکا اگر منطقی و بر اساس اصول محترمانه پیش رود و ما بتوانیم حقوق‌مان را تامین کنیم می‌تواند به رشد ما کمک کند.

وی اضافه کرد: ولی اگر ما باز هم بی‌عقلی کنیم و افراد ضعیف را بر سر کار بگذاریم و عقلا را زیر دست افراد کم‌عقل قرار دهیم و به مدیران ضعیف کار بسپاریم و تبارگرایی کنیم و مبارزه‌ای با فساد نداشته باشیم و به دنبال بهره‌وری بیشتر در کشور نباشیم مشکلات ما ادامه پیدا می‌کند.

توکلی در خصوص آسیب‌هایی که خوش‌بینی نسبت به رابطه با آمریکا در درازمدت به اقتصاد کشور وارد می‌کند، گفت: وقتی به یک علت توجه شود و نسبت به علل دیگر بی‌توجهی وجود داشته باشد نمی‌توان به هدف رسید. لذا افسردگی و ناراحتی از اینکه به هدف مورد نظر نرسیده‌ایم به وجود می‌آید.





مطلب بعدی : ما به شما رأی ندادیم؛ اما...       
پیامهای عمومی ارسال شده

+ سلام.دوستان عزیزی که افتخارمیدن و به این وبلاگ سر میزنن من مدتیه تو فیسبوک به اسمalikhodabakhshi@gmail.comفعالیت میکنم. یاعلی


Online User