سفارش تبلیغ
صبا ویژن
aliakbarkhodabakhshi
ارسال شده در یکشنبه 92/6/31 ساعت 9:10 ص توسط علی اکبرخدابخشی
در آستانه اکران جهانی فیلم ضد‌ایرانی «رکن پنجم» ویکی‌لیکس یادداشتی منتشر کرد
سایت افشاگر ویکی لیکس با انتشار مقاله‌ای، جزئیات فیلمنامه فیلم ضد ایرانی « رکن پنجم » را منتشر و از آن به عنوان اثری غیر‌مسئولانه، کذب و زیان‌آور یاد کرد.
سایت افشاگر ویکی لیکس با انتشار مقاله‌ای، جزئیات فیلمنامه فیلم ضد ایرانی « رکن پنجم » را منتشر و از آن به عنوان اثری غیر‌مسئولانه، کذب و زیان‌آور یاد کرد. « رکن پنجم » که از همان صحنه آغازین شمشیر را از رو بسته و یک راست به سراغ نمایش تحریف‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران و ساخت بمب هسته‌ای در مراکز نظامی ایران می‌رود، برداشتی یک سویه از چگونگی شکل‌گیری سایت افشاگر ویکی لیکس را ارائه می‌دهد. این فیلم در حالی به زودی آماده اکران در سینماهای جهان می‌شود که در این روزها روند پیگیری قضایی شکایت ایران علیه فیلم‌های ضد ایرانی متوقف شده است.

به گزارش « جوان »، پس از اکران فیلم « رکن پنجم » در جشنواره فیلم تورنتو، سایت افشاگر ویکی لیکس که پیش‌تر با افشای اطلاعات محرمانه و سیاسی امریکا منجر به بروز شفاف‌سازی‌های گسترده در حوزه سیاست‌های دوگانه خارجی ایالات متحده امریکا شده بود با انتشار مطلبی از این فیلم به عنوان اثری داستانی یاد کرد که حقایق را تغییر شکل داده است. بر اساس گزارش روزنامه گاردین انگلیس، ویکی لیکس در مقاله خود تأکید کرده است: « بیشتر حوادثی که در فیلم نمایش داده می‌شود هرگز اتفاق نیفتاده یا شخصیت‌هایی که در فیلم حضور دارند هرگز در این ماجرا دخیل نبوده‌اند!»

 

بر اساس این گزارش، فیلم « رکن پنجم » اثری به کارگردانی «بیل کوندون» و بازی « بندیکت کامبربچ » بازیگر معروف نقش شرلوک هلمز است که در این فیلم نقش جولیان آسانژ را ایفا می‌کند. سینمای سیاسی هالیوود سعی کرده است با ساختن این فیلم این مفهوم را القا کند که اقدام ویکی لیکس به افشا و انتشار اسناد طبقه‌بندی شده وزارت امور خارجه امریکا در سال 2010 میلادی، زندگی بیش از 2 هزار خبرچین و رابط خبری در سرتاسر جهان را به خطر انداخته است. در این فیلم نقش برخی شخصیت‌ها یا بیش از اندازه بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی شده است. در صحنه‌ای از این فیلم، یک دانشمند علوم هسته‌ای ایران در شهر قاهره با یک مأمور سازمان سیا در حال مذاکره درباره این موضوع است که ایران طی شش ماه آینده نمونه بمب هسته‌ای خود را آزمایش خواهد کرد. یادداشت رسمی و 4000 کلمه‌ای ویکی لیکس طعنه‌ای کنایه‌آمیز به برخی تلاش‌های خنده‌دار فیلم و عواملش برای بیان برخی توهمات ذهنی و حواشی کم‌اهمیت از جمله این مورد است که آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس موهایش را رنگ می‌کند.

ویکی لیکس پس از انتشار جزئیات فیلمنامه «رکن پنجم» اضافه کرده است: «از آنجا که کمپانی‌های دریم‌ورکس و دیزنی (شرکت‌های تولیدکننده فیلم «رکن پنجم») برای ساختن فیلمی درباره ما هیچ‌گاه با ما مشورت نکردند، اکنون نیز خود را در نظر دادن آزاد می‌بینیم و اعلام می‌کنیم که این فیلم به غایت بد از آب در‌آمده است.»

 

در مقابل، کارگردان « رکن پنجم » تنها اظهار امیدواری کرده است که فیلمش بتواند پیچیدگی‌ها و چالش‌های شفاف‌سازی در عصر اطلاعات را کند و کاو کرده و بر گفتمانی که ویکی لیکس آن را ترویج داده غنا و تداوم ببخشد.

 

بر اساس این گزارش، «رکن پنجم» در یک خلأ زمانی و تاریخی رخ نمی‌دهد بلکه این فیلم دقیقاً در همان بستر تلاش‌های در حال پیگیری برای به سرانجام رساندن تعقیب کیفری علیه ویکی‌لیکس و بنیانگذارانش انجام می‌شود که عامل افشای فعالیت‌های سؤال برانگیز پنتاگون و وزارت امور خارجه امریکا بوده‌اند.

 

جولیان آسانژ پیش‌تر در انتقاد از فیلم تحریف‌آمیز «رکن پنجم» و در اشاره به صحنه‌هایی از این فیلم که به تحریف واقعیات درباره انرژی هسته‌ای ایران می‌پردازد، از این فیلم به عنوان «حمله تبلیغاتی یک جانبه و شدید» یاد کرده و گفته بود که این حمله تنها علیه ویکی لیکس نیست، بلکه حمله‌ای آگاهانه علیه ایران نیز هست و به تبلیغات جنگ‌افروزانه علیه ایران دامن می‌زند.

 

پیش‌تر بندیکت کامبربچ، بازیگر نقش آسانژ نیز در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین انگلیس اعتراف کرده بود نسبت به تصویری که فیلم از آسانژ به نمایش می‌گذارد نگران است. بندیکت گفته بود که می‌ترسد «رکن پنجم» آسانژ را به آدم بد کارتون‌ها تبدیل کند و اینکه ممکن است این اظهار نظر او چندان باب میل کمپانی‌های تولید‌کننده این فیلم همچون کمپانی دیزنی نباشد.

 

«رکن پنجم» برای سینمای هالیوود تنها اثر ضد ایرانی جدید در سال جاری نخواهد بود؛ «گلاب» عنوان فیلم ضد ایرانی دیگری است که آن نیز به زودی اکران خواهد شد. سازمان سینمایی سابق پس از اکران فیلم «آرگو» در‌صدد شکایت از کمپانی‌ها و عوامل سازنده فیلم‌های ضد ایرانی بر آمد که هر چند به رغم سفر وکیل فرانسوی پیگیر این پرونده به ایران، ایوبی، رئیس جدید سازمان سینمایی به تازگی طی انتقادی از تصمیم آن را خنده‌دار خواند و با دعوت از مردم توصیه کرد که همه به تماشای «آرگو» بنشینند و دریابند که این فیلم چه اثر بی‌ارزش و غیر قابل بحثی است.

 

این چندمین بار طی سال‌های گذشته است که هالیوود با هدف بیان تحریف‌آمیز واقعیات از زبان خود اقدام به ساخت فیلم‌هایی غیر موثق و نامعتبر درباره رویدادها و اتفاقات تاریخی و معاصر می‌کند؛ فیلم‌هایی که مضامین ضد ایرانی اغلب یک پای ثابت آنها هستند و پس از اکرانشان به دلیل تحریف واقعیات اعتراض برخی شخصیت‌های مهم سیاسی و فرهنگی را بر‌می‌انگیزند. پیش‌تر نیز شخصیت‌های سیاسی جهان از جمله جیمی کارتر، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده امریکا، دیپلمات‌های انگلیسی و نیز سفیر سابق کانادا در ایران نسبت به اکاذیب منتشر شده در فیلم ضد ایرانی «آرگو» واکنش‌هایی نشان داده بودند. بر اساس این گزارش، ماه آینده قرار است « رکن پنجم » در امریکا و انگلیس اکران عمومی شود و این در حالی است که ویکی لیکس می‌گوید هم اکنون چندین نسخه از فیلمنامه این فیلم از جمله نسخه نهایی آن را در اختیار دارد.

نویسنده : سمیرا سروش 




مطلب بعدی : ما به شما رأی ندادیم؛ اما...       
پیامهای عمومی ارسال شده

+ سلام.دوستان عزیزی که افتخارمیدن و به این وبلاگ سر میزنن من مدتیه تو فیسبوک به اسمalikhodabakhshi@gmail.comفعالیت میکنم. یاعلی


Online User