سفارش تبلیغ
صبا ویژن
aliakbarkhodabakhshi
نسخه چاپیارسال به دوستان
بهشتی‌پور در گفت‌وگو با فارس:
تصمیم‌گیری‌های کلان یک کشور در هیچ جایی بر اساس نظرسنجی انجام نمی‌شود

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نظرسنجی صرفا آگاهی از قضاوت و نظر عموم مردم در خصوص یک موضوع مشخص است، اما در هیچ جای دنیا تصمیم‌گیری‌های کلان و اساسی یک کشور بر اساس نظرسنجی عمومی انجام نمی‌شود.

خبرگزاری فارس: تصمیم‌گیری‌های کلان یک کشور در هیچ جایی بر اساس نظرسنجی انجام نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، چندی پیش اخباری مبنی بر تمایل دولت برای برگزاری نظرسنجی در خصوص مذاکره ایران و آمریکا در رسانه‌ها انعکاس پیدا کرد، در این خصوص حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس در خصوص کارکرد و جایگاه نظرسنجی در جامعه‌شناسی و مردم شناسی گفت: کارکرد آن آگاهی از نگاه و قضاوت مردم در مورد یک موضوع خاص است و در مقاطع مختلف نیز ممکن است نظر مردم بستگی به شرایط مختلف متفاوت باشد.

وی افزود: نباید از نظر دور داشت که در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور معمولا این کارشناسان هستند که موضوع را از جنبه‌های مختلف بررسی و آماده می‌کنند تا در سطوح عالی در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که در هیچ جای دنیا  تصمیم‌گیری‌های کلان و اساسی بر اساس نظرسنجی انجام نمی شود. تصریح کرد: چون این نظرسنجی دیدگاه عامه مردم است و در مورد یک موضوع خاصی می‌تواند در سیاست‌گذاری مورد توجه قرار بگیرد، ولی الزاما اینطور نیست که عین همان اجرا شود. در دنیای امروز نظرسنجی انعکاس دهنده دیدگاه عموم مردم است، ولی در سطوح بالا آن نظر به عنوان سیاست‌گذاری انتخاب نمی‌شود.

بهشتی‌پور در خصوص نظرسنجی در مورد روابط ایران و آمریکا گفت: با این کار تا حدودی مشخص می‌شود که آیا مردم موافق هستند یا مخالف، اما نباید فراموش کرد که سیاست‌گذاری بر اساس مصلحت یک کشور، شرایط زمان، مکان، مجموعه روندی که باید طی شود تا به هدف مورد نظر دست پیدا کرد و شرایط بین‌الملل و داخلی و منافع ملی تعیین می‌شود.

وی معتقد است که نتایج نظرسنجی می‌تواند محرمانه یا علنی باشد ،اما مهم این است که در سیاست‌گذاری به مصلحت کشور نگاه شود. بر این اساس نتایج و خود موضوع از سوی نخبگان و کارشناسان از ابعاد مختلف بررسی می‌شود، همچنین در این روند شرایط طرف مقابل نیز بررسی می‌شود و بر اساس مجموعه این شرایط یک تصمیم در عالی‌ترین سطح نظام گرفته می‌شود که در ایران بر اساس قانون اساسی مقام معظم رهبری این وظیفه را بر عهده دارد. منتهی ایشان نیز به تنهایی تصمیم نمی‌گیرند. پس از آن که کارشناسان موضوع را بررسی و تحلیل کردند موضوع به شورای عالی امنیت ملی ارائه می‌شود در آنجا نیز در سطوح عالی روسای سه قوه بررسی نهایی می‌شود و جمع‌بندی آن به مقام رهبری ارائه می‌شود.

وی گفت: این یک روال منطقی سیاست‌سازی در سیاست خارجی ایران است و این‌ها هیچ تعارضی با نظرسنجی ندارند. حتی در کشورهای دیگر دنیا مثلا در سوئیس بیشترین نظرسنجی در خصوص هر موضوعی صورت می‌گیرد برای آگاهی مسئولان از قضاوت مردم،  اما تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری بر اساس شرایط کشور و منافع ملی آن تعیین می‌شود. در هیچ جای دنیا ملاک برای سیاستگذاری صرفا قضاوت عموم مردم در خصوص یک موضوع نیست.





مطلب بعدی : ما به شما رأی ندادیم؛ اما...       
پیامهای عمومی ارسال شده

+ سلام.دوستان عزیزی که افتخارمیدن و به این وبلاگ سر میزنن من مدتیه تو فیسبوک به اسمalikhodabakhshi@gmail.comفعالیت میکنم. یاعلی


Online User