سفارش تبلیغ
صبا ویژن
aliakbarkhodabakhshi
ارسال شده در شنبه 92/7/13 ساعت 1:48 ع توسط علی اکبرخدابخشی
علی طالب‌زاده
 فرهاد نیلی، کارشناس اقتصادی در گذشته برای نقش بانک مرکزی اصطلاح جالبی را به کار گرفته بود. وی گفته بود که اقتضای دوران رونق، انقباض پول است؛ در حالی که در دوران رکود باید سعی شود با تحریک تقاضا، اقتصاد از رکود خارج شود. وی تناسب سیاستگذاری پولی با اقتضائات رونق و رکود را به «بادبادک‌بازی» تشبیه کرده و گفته بود که «یک بادبادک‌باز، زمانی که باد می‌آید، باید نخ بدهد و زمانی که هوا آرام است باید نخ را جمع بکند. دائم نمی‌شود نخ را جمع کرد؛ چون بادبادک سقوط می‌کند؛ دائم هم نمی‌شود نخ داد چون نخ کم می‌آید، اما اگر باد شدید است، باید بادبادک‌بازی را تعطیل کرد. وقتی که اصلاً باد نمی‌آید هم باید بادبادک‌بازی را تعطیل کرد.

اکنون شرایط دولت و بانک مرکزی دقیقاً به تشبیه فرهاد نیلی می‌ماند. نقدینگی در تولید کم است و از سوی دیگر تورم به خاطر شرایط نقدینگی به مخاطره افتاده که خود موجب بروز فضای رکود تورمی شده است. بنابراین در شرایط فعلی کار برای دولت و تیم اقتصادی‌اش پیچیده‌تر است. از یک سو باید به فکر حجم بالای نقدینگی و کنترل آن با ابزار‌های پولی باشند و از سوی دیگر تولید را از حالت رخوت و کمبود نقدینگی خارج سازند.

در این بین بانک مرکزی که نقش جدی و حیاتی در اقتصاد فعلی کشور دارد، برای رفع دغدغه کنترل تورم متعهد شده است که حجم پول را کنترل کند. از سوی دیگر بانک مرکزی از ناحیه لابی تولید‌کنندگان تحت فشار است؛ بنابراین به آنها هم قول داده است که نقدینگی مورد نیاز آنها را تأمین کند. به مردم هم قول داده است که از انبساط پولی نامناسب جلوگیری کند. اما اینها با هم قابل جمع نیست و در واقع یکی باید فدای دیگری شود.
 
پس باید در ابتدا نقدینگی هدایت شده، تورم آرام‌تر و در نهایت تولید نیز رونق بگیرد. بازار پولی کشور و مجری پاسداشت از حریم آن یعنی بانک مرکزی وظیفه خطیری دارد. تنظیم سیاست پولی به گونه‌ای که تولید، مردم و بدنه اقتصاد آسیب نبیند، نیازمند به کارگیری پارامترهای دقیق از سوی بانک مرکزی برای بازار پولی کشور است. اما در بازار پولی کشور چه متغیرهایی مهم هستند؟ در همین باره دکتر مهدی حنطه، استاد دانشگاه یادآور شده است که حجم پول، نقدینگی و نرخ بهره از جمله متغیرهای حوزه بازار پول یک کشور هستند که تغییر در شدت و میزان هر کدام از این متغیرها مجموعه بازار پول یک کشور را به سوی انبساطی یا انقباضی شدن هدایت می‌کند.

سیاست‌های طرف تقاضای اقتصاد، سیاست‌های پولی و مالی هستند. بررسی میزان و حجم نقدینگی موجود در اقتصاد ایران در طول سال‌های گذشته از یکسو و همچنین نرخ رشد نقدینگی از سوی دیگر نشان می‌دهد که مجموعه اقتصاد کلان ایران و به ویژه صنایع نیازمند نقدینگی بوده‌اند اما این نقدینگی به علت ضعف در نظارت بر هدایت آن به سوی حوزه‌های مولد و اشتغا‌لزا، موجبات ایجاد و افزایش تورم شده است.

این مسئله به گونه‌ای بوده است که گاه بی‌محابا افزایش نقدینگی در قالب تحرک‌بخشی به اقتصاد ایران در قالب سیاست‌های انبساطی پولی در دستور کار قرار گرفته و از سوی دیگر گاه در قالب مهار تورم از طریق مهار نقدینگی سیاست‌های سه قفله و شش قفله کردن خزانه و انقباض پولی مورد توجه بوده است. این ناهماهنگی در میزان نقدینگی وارد شده به اقتصاد ایران، نشان از عدم انضباط در سیاست‌های پولی داشته به نحوی سیاست‌های انضباطی پولی همواره مقدم بر سیاست‌های انبساطی و انضباطی پولی بوده است؛ مسئله‌ای که همواره به دلایل مختلف مورد غفلت سیاستگذاران پولی و کلان اقتصادی است.
 
نکته قابل توجه در اقتصاد ایران از منظر مفاهیم رابطه نقدینگى و تورم، مفاهیم نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد تولید است. به عبارت دیگر شواهد مطرح شده نشان می‌دهد که همواره نرخ رشد نقدینگی به مراتب بیشتر از نرخ رشد تولید بوده و بدیهی است که تفاوت بین نرخ رشد نقدینگی و تولید شامل افزایش تورم، جذب واردات و... شده است و بخشی از آن نیز به عنوان تورم نهفته در حوزه‌های سوداگرى اقتصاد مطرح بوده که گاه و بى‌گاه یکى از بخش‌ها را دستخوش تغییرات قیمتى و تورمى سریع کرده است. بازشناسی تورم از منظر دلایل ایجادی آن با نگاه به نظریه‌های اقتصادی بیا‌نگر آن است که تورم پولی از منظر نظریه‌پردازان پولگرا، گرچه پول در کوتاه مدت بر متغیرهای حقیقی اقتصاد از جمله تولید اثرگذار بوده اما در میان‌مدت و بلندمدت بر متغیرهای اسمی اقتصاد مثل تورم هم تأثیرگذار است.

از این منظر رشد نقدینگی فی‌نفسه خوب یا بد نیست بلکه کلید اصلى ماجرا انضباط در هدایت نقدینگی به سوی حوزه‌های مولد اقتصاد در قالب تسهیلات پولی سالانه است.





      
ارسال شده در شنبه 92/7/13 ساعت 1:47 ع توسط علی اکبرخدابخشی
رئیس دانشگاه پیام نور شاهرود:
رئیس دانشگاه پیام نور شاهرود گفت: شاهرود همه زیرساخت‌‏ها را برای تبدیل شدن به قطب دانشگاهی دارد و امروز نیازمند عدالت آموزشی هستیم.

 علی شاهینی هم‏زمان با آغاز سال تحصیلی جدید که در جمع تعدادی از اساتید، مربیان، اولیا و دانش‏‌آموزان شاهد و ایثارگر سخن می‏‌گفت، افزود: توسعه آموزش عالی از مهم‏ترین و اساسی‏‌ترین محورهای سند توسعه استان سمنان و شهرستان شاهرود است.

وی افزود: سطح بالای علمی، فرهنگی و امنیتی منطقه شاهرود، وجود زیرساخت‏‌های لازم برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه‏‌ها و مراکز آموزش عالی شرایطی است که با تحقق هر چه بیشتر عدالت آموزشی، منطقه عالم‏‌خیز شاهرود را می‏‌توان بیش از گذشته به عنوان قطب دانشگاهی و علمی کشور قلمداد کرد.

شاهینی گفت: شاهرود، زادگاه بزرگانی در عرصه‏‌های علمی و پژوهشی، فرهنگی، هنری، حوزوی و دانشگاهی و در رأس همه آن‏ها مرجعیت عام تشیع است و با این پیشینه تاریخی سهم منطقه در تعریف عدالت آموزشی باید مشخص و معین باشد.

رئیس دانشگاه پیام نور شاهرود افزود: وجود بیش از 10 دانشگاه و مراکز آموزش عالی معتبر و اساتید و اعضای هیئت علمی برجسته در رشته‏‌های مختلف، پارک علم و فناوری استان سمنان، مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان، در کنار امنیت اجتماعی و فرهنگی، ظرفیت‏‌های منحصر به فرد طبیعی، فرهنگی و توریستی، موقعیت خاص اقلیمی در تقسیمات کشوری، قرار گرفتن در مسیر کریدور جاده‏‌ای و ریلی شمال به جنوب و غرب به شرق کشور، همسایگی با پنج استان کشور و قرار گرفتن در شاه‏راه ارتباطی آن‏ها و ... زمینه‏‌های لازم را برای قطب علمی شدن در کشور حتی آسیای میانه برای منطقه شاهرود را فراهم کرده است.

مدرس حقوق خصوصی دانشگاه پیام نور شاهرود افزود: توجه به ایجاد ظرفیت‏‌های جدید در پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی و در رشته‏‌های مختلف تحصیلی، ایجاد دانشگاه‌ها و پردیس‌‏های جدید، جذب هیئت علمی با ترجیح بومی، توسعه کمی و کیفی دانشگاه‌‏ها یک خواسته عمومی و یک حق قانونی بر اساس عدالت آموزشی است.

شاهینی گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، این امید در دل جوانان و اصحاب علم و دانش و هنر در این خطه از سرزمین پهناور کشورمان به وجود آمده که هر چه سریع‏تر شاهرود تحقق عدالت آموزشی در منطقه را بیشتر از گذشته به شکل واقعی و به دور از شعارزدگی و به صورت عملی شاهد باشد.

این کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گفت: منطقه شاهرود، بیارجمند، میامی و بسطام در مقایسه با مرکز و غرب استان سمنان جمعیت بسیار بیشتر اما اشتغال پایین‌‏تر دارد و بیکاری معضل اکثر خانواده‏‌های نجیب، انقلابی و ولایت‏مدار منطقه شاهرود است.

رئیس دانشگاه پیام نور شاهرود افزود: توسعه بیش از پیش آموزش عالی به شرط استفاده از ظرفیت‏‌های نیروی انسانی بومی می‏تواند سریع‌‏ترین و مناسب‏‌ترین راه برای ایجاد اشتغال و رسیدن به عدالت اجتماعی، آموزشی و توسعه متوازن و دانش‌‏محور در منطقه شاهرود باشد.

شاهینی افزود: مردم این منطقه به دولت اعتدال و تدبیر و امید، امید بسته‏‌اند تا پس از ثابت شدن و یا قرار گرفتن کادر اجرایی دولت جدید در استان سمنان و در یک برنامه و حرکت انقلابی شاهد اجرای هر چه مطلوب‏تر و واقعی‌‏تر تحقق توسعه متوازن و اجرای عدالت باشند.

وی تصریح کرد: مردم می‌‏خواهند در تصمیم‏گیری‏‌ها به وضعیت اشتغال، بیکاری، جمعیت، وسعت، وجود مراکز و بنگاه‌‏های بزرگ اقتصادی و تولیدی و توسعه یا عقب‌‏ماندگی‏‌های همه مناطق استان سمنان توجه و بر اساس آن معیارها به مردم خدمت کرده تا طعم شیرین عدالت را مانند یا بیش از گذشته بچشند.





      
ارسال شده در شنبه 92/7/13 ساعت 1:46 ع توسط علی اکبرخدابخشی
محمد حسین جعفریان

بر‌نامه نود به تازگی و طبق معمول بار دیگر پرده‌ای از پرده‌های فوتبال ناپاک را در کشور به یک سو زد و همه مخاطبان را انگشت به دهان گذاشت. کاملاً آشکار بود آنچه از رشوه و رشوه‌خواری در این بر‌نامه آمد، نوک کوه یخی است که بخش اصلی آن زیر آب است. من در همین ستون بار‌‌ها در باب رشوه خواری مطالبی نوشته‌ام. همه شما که این سطور را می‌خوانید، بی‌گمان تجربه‌های تلخی از این رویه شوم دارید. از اینکه گاه برای انجام ساده‌ترین امور و کاری که وظیفه طرف بوده حتی از شما تقاضای رشوه شده است. رشوه‌دهی و رشوه‌خواری از بسیاری جرم‌ها که هر روز صفحات حوادث رسانه‌ها لبریز از آنهاست، فراوانی بسیار بیشتری دارد و حیرتا که سال تا سال حرف از مجرم یا مجرمانی در خصوص آن نیست . همه می‌دانند هست و اذعان دارند و خود هم با آن مواجه شده‌اند و... در عین حال همه ترجیح می‌دهند از کنار این ناهنجاری هولناک و عواقب آن بگذرند. چرا؟

قبلاً هم نوشتم که رشوه عدالت را می‌سوزاند چنان که آتش پنبه را. هر جا پای رشوه و رشوه‌خواری به میان می‌آید یعنی قرار است از جنایت و جرمی چشم‌پوشی شود، کسی به جایی و چیزی برسد که حق او نیست. در پرونده‌های رشوه‌خواری معضل بزرگ آن است که اغلب مجرمان که راه و چاه را خوب بلدند، اجازه نمی‌دهند رد‌پایی باقی بماند. برای رو‌یا‌رویی با این طاعون اجتماعی به گمان این قلم باید در وهله نخست اراده کافی و پیگیر از سوی مسئولان مربوطه وجود داشته باشد، باید راهکار‌های قانونی روشنی تعریف کرد تا اثبات جرم را آسان‌تر کند، به مردم در این خصوص آموزش داده شود تا رشوه‌خواران که دزدانی غیر‌رسمی‌اند از ارتکاب این رفتار زشت بیمناک باشند. جز آن، یکی از مؤثر‌ترین راه‌ها که در موارد دیگر نیز امتحان خود را پس داده است، افزایش قابل‌ملاحظه جزای این جنایت اجتماعی است.اگر رشوه دهنده و گیرنده بدانند در صورت گرفتار شدن چه عقوبت سنگینی منتظر آنهاست، بی‌گمان به سادگی مرتکب آن نمی‌شوند.

چین امروز به تعبیر کار‌شناسان جهان سیاست «اژد‌های زرد»ی است که پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چنان دور حتی از امریکا در بازار‌های اقتصادی جهان پیشی گرفته و به قدرت‌ نخست در دنیا تبدیل شود. نیم قرن پیش از این چین یکی از فقیر‌ترین و عقب مانده‌ترین‌ ممالک جهان بود. آنها با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی خاصی که سر شرحش را ندارم، ناگهان دروازه‌های سر‌زمین‌شان را بر خیل سر‌مایه‌داران دنیا گشودند. بدیهی بود ناگهان پای ارقام درشت و قرار‌داد‌های نجومی که به میان بیاید، زمینه‌های فساد مالی و رشوه‌خواری نیز بیشتر شود. اما پکن از همان ابتدا قوانین بسیار سختی در این خصوص وضع کرد.رشوه‌خواران و دهندگان رشوه را حتی برای مبالغی پیش پا افتاده به مرگ محکوم کرد و در این میان به صغیر و کبیر هم رحم نکرد. چه بسیار مقامات ارشد دولتی، وزیران و حتی چهره‌های سر‌شناس حزب حاکم با جرم‌های مشابه اعدام شدند. چنان رشوه تقبیح شد که برخی متهمان پیش از محاکمه خود‌کشی می‌کردند. باید هزینه این جرم را برای فاسدانی که مرتکب آن می‌شوند بالا برد اگر نه باز هم در بر همین پاشنه خواهد چرخید و از فوتبال تا بانکداری و تا «مه آفرید خسروی‌»‌ها شاهد این جنایات و تضییع حق ملت مظلوم خواهیم بود.





      
ماهاتیر محمد از شیعیان ایرانی که به مالزی می‌روند خواست تا مزاحم آنها نشوند!

خبرگزاری ایسنا: ماهاتیر محمد از شیعیان ایرانی که به مالزی می‌روند خواست تا مزاحم آنها نشوند!

 نخست وزیر پیشین مالزی در تازه‌ترین اظهار نظر در خصوص مذهب شیعه گفت: آموزه‌های شیعی نباید در مالزی رواج داشته باشد زیرا این امر می‌تواند به بروز تنش و دودستگی جامعه مسلمانان مالزی بیانجامد.

وی که در حال حاضر ریاست بنیاد جهانی صلح پردانا را بر عهده دارد، تصریح کرد: وجود همزمان آموزه‌های شیعی و سنی در یک کشور به طور معمول باعت به وجود آمدن دشمنی در میان مسلمانان می‌شود تا جائیکه جامعه را از بین می‌برد.

ماهاتیر محمد با تاکید براینکه "من نمی‌گویم که آنها اشتباه می‌کنند یا ما اشتباه می‌کنیم"، اظهار کرد: مسلمانان در مالزی زمانی همگی سنی بودند اما اکنون آموزه‌های شیعی در میان آنها رواج پیدا کرده است.

وی بیان کرد: ممکن است زمانی آنها دچار اختلاف شوند، مساجد جداگانه برای شیعیان و سنی‌ها داشته باشند و حتی همدیگر را بکشند. ما نمی‌خواهیم این اتفاقات بیافتد.

وی در خاتمه گفت: اگر در ایران ایرانیان می‌خواهند تا مذهب خود را دنبال کنند به خودشان مربوط است اما اگر آنها به مالزی می‌آیند لطفا مزاحم ما نشوند!





      
ارسال شده در شنبه 92/7/13 ساعت 1:41 ع توسط علی اکبرخدابخشی
صحرای عرفات در حومه شهر مکه قرار دارد که حجاج در روز دوم حج در این منطقه مستقر می شوند.
عصر ایران: صحرای عرفات در حومه شهر مکه قرار دارد که حجاج در روز دوم حج در این منطقه مستقر می شوند.





      
<      1   2   3   4   5   >>   >
پیامهای عمومی ارسال شده

+ سلام.دوستان عزیزی که افتخارمیدن و به این وبلاگ سر میزنن من مدتیه تو فیسبوک به اسمalikhodabakhshi@gmail.comفعالیت میکنم. یاعلی


Online User