سفارش تبلیغ
صبا ویژن
aliakbarkhodabakhshi
ارسال شده در سه شنبه 92/7/9 ساعت 8:40 ع توسط علی اکبرخدابخشی

دیدنی‌های آبادان در یک نگاه
آبادان

 

 

 


آبادان، شهر نفتی ایران زمین با برخورداری از مناطق طبیعی و گردشگری، مناطق عملیاتی و محله‌های با قدمت شرکتی و شخصی، بازارهای ته لنجی و نخلستان‌های مقاوم، هر ساله در بهار طبیعت میزبان گردشگران و مسافران کشورمان است.


 

آبادان یا عبادان در جنوب غربی ایران و در استان خوزستان قرار دارد و بعد از اهواز مهم‌ترین شهر خوزستان به حساب می آید که از زمان جنگ جهانی دوم یکی از مهم‌ترین شهرهای خاورمیانه و ایران بوده ‌است. اگر گذارتان به آبادان افتاد کافی است گشتی در شهر بزنید تا معروف ترین جاذبه های این شهر را از نزدیک ببینید. از جاذبه های تاریخی تا آثار امروزی.

 

* سینما شیرین آبادان

می‌گویند عمر سینما در آبادان به اندازه عمر پالایشگاه نفت (1287) است. در این شهر پیش از ساخت سالن سینما، در سالن‌های متفرقه با قراردادن پروژکتر برای مردم فیلم پخش می‌شد. سینما شیرین آبادان که با قدمتی 80 ساله یک از چندین سینماهای آبادان در قبل از انقلاب است در سال 1310 در دوره پهلوی اول با ظرفیت بیش از 700 نفر توسط بخش خصوصی و یک تاجر هندی ساخته شد سینما شیرین تنها سینمای غیردولتی در آن زمان بود، این سینما در مرکز تجاری شهر آبادان در منطقه امیری خیابان شهید منتظری قرار دارد، پس از جنگ جهانی دوم، با افزودن دو طبقه دیگر به ساختمان، این سینما به بزرگترین سینمای ایران تبدیل شد، سینما شیرین آبادان در تاریخ 17 خرداد سال 85 به شماره 15626 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آبادان

*مسجد رنگونی‌ها

از نخستین گروه هایی که به آبادان آمدند کارکنان پالایشگاه رنگون پایتخت کشور برمه بودند. به همین لحاظ درصدد تاسیس عبادتگاه در زمین های شرکت نفت برآمدند و بالاخره با موافقت این شرکت، ساخت مسجد بدست کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان آغاز و در سال 1299خورشیدی بنای آن نهاده شد. با توجه به روایات مختلف، این مکان در ابتدا عبادتگاه سیک‌ها بوده و بعد از آن به کلی تخریب و بر روی آن مسجد رنگونی‌ها ساخته شده ‌است.

آبادان

*سینما نفت

از جمله بناهای فرهنگی تاریخی آبادان است که طراحی کلی آن تداعی کننده هیبت یک شیر نشسته ‌است که از قدیم این بنا را به نگهبان شهر آبادان معروف کرده‌ است. ساختمان سینما نفت پیش از جنگ جهانی دوم آغاز و با نام سینما تاج در سال 1323 گشایش یافت. این سینما که نمای آجر قرمز دارد در آبادان، محله بوارده جنوبی واقع شده و در تاریخ 10 دی 1381 با شمارهء ثبت 7042 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل کابلی آبادان که اولین پل کابلی واقع در خشکی در جهان نیز نام گرفته است که واقع در محله کوی فرهنگیان و به اسم رایج در بین مردمان این شهر (تانکی ابوالحسن) است که تقریبا در مرکز جغرافیای این شهرستان و یکی از وردی‌های اصلی شهرستان قرار دارد و در کنار پل اصلی که از رودخانه بهمنشیر عبور میکند نیز قرار می‌گیرد

*موزه آبادان

موزه آبادان در سال 1328 با الهام از معماری سنتی ایران شناخته شده‌ است و دارای گنبدی به ارتفاع 5/22 متر است که متأثر از گنبد دانیال نبی در شوش است.

آبادان

 این موزه با مجموعه آثاری از دوره ما قبل تاریخ و آثاری از دوره های متأخر تا دوره قاجاریه و نیز آثاری از هنرمندان کارگاه های هنرهای سنتی  گوشه هایی از تاریخ آبادان را به تصویر می کشد.

 

*پل کابلی آبادان

پل کابلی آبادان که اولین پل کابلی واقع در خشکی در جهان نیز نام گرفته است که واقع در محله کوی فرهنگیان و به اسم رایج در بین مردمان این شهر (تانکی ابوالحسن) است که تقریبا در مرکز جغرافیای این شهرستان و یکی از وردی‌های اصلی شهرستان قرار دارد و در کنار پل اصلی که از رودخانه بهمنشیر عبور میکند نیز قرار می‌گیرد.

آبادان

*سینما رکس آبادان

سینما رکس آبادان در شب هنگام 28 مرداد 1357 و در حین نمایش فیلم گوزن‌ها دچار آتش‌سوزی گردید و قریب به اتفاق حاضران در سینما زنده در آتش سوختند.

آبادان

تحقیقات حاکی از عمدی بودن حریق بود. این حادثه مردم را به شدت خشمگین کرد و باعث سرعت بخشیدن به رخ داد انقلاب اسلامی شد. امروز جز تندیس چیزی از این مکان باقی نمانده است.

 

*کلیسایی در همسایگی مسجد

کلیسای سورت گاراپت آبادان در سال 1319 ساخته شده است، این کلیسا در زمان جنگ آسیب دید اما توسط ستاد بازسازی مناطق جنگی مرمت شد. در حال حاضر به خاطر اندک بودن مسیحیان در آبادان مراسمی در این کلیسا برگزار نمی‌شود اما به خاطر مجاورت با مدرسه ادب آبادان، همچنان پابرجاست، کلیسای ارامنه گریگوری آبادان بزرگترین تالار اجتماعات ارامنه مقیم آبادان محسوب می‌شده است.

آبادان

 این کلیسا اولین کلیسای ارامنه آبادان در عصر حاضر محسوب نمی‌شود، بلکه پیش از احداث این کلیسا در آبادان دو کلیسای دیگر نیز وجود داشته‌اند: کلیسای کریستوفر، در منطقه بریم آبادان که در سال 1928 میلادی (1306 هجری شمسی) احداث شد و متعلق به مسیحیان پروتستان آبادان بوده است و دیگر کلیسای آبادان که در سال 1951 میلادی (1329 هجری شمسی) تاسیس شد، کلیسای آشوری بوده که در نزدیکی فلکه الفی جای داشته و مورد استفاده مسیحیان آشوری آبادان قرار می‌گرفته، که امروزه دیگر از آن دو کلیسای قدیمی اثری بر جای نمانده است.

این کلیسا دیوار به دیوار مسجد بهبهانی‌ها قرار داشته و نماد فرهنگ و آزادی عقیده و هنر ادیان را به رخ جهانیان می‌کشاند.

آبادان

*بازارهای آبادان

بازارهای آبادان عبارتند از بازار کویتی‌ها، بازار امیری، بازار احمد آباد، بازار ته لنجی‌ها، بازار مرکزی، بازار درجه یک ماهی فروشان و بازارچه های متعدد دیگر... آبادان با همجواری خود با کشورهای خلیج فارس و داشتن صادرات و واردات کالا از طریق لنج و کشتی دارای بازارهای متنوع و متعدد با قیمت های مناسب است که سبب شده است که مردم از شهرستان‌ها و استان‌های دیگر برای خرید و سیاحت به این شهر سرازیر شوند و چون اقشار مردم آبادان اکثریت کارمند و بازاری هستند موجب شده است تا بازارهای آبادان رونق بگیرند و نسبت به دیگر شهرهای استان چشمگیر باشند.





      
تلاش اصلاح طلبان تندرو برای ارتباط با اسرائیل
افشای استراتژی اصلاح طلبان برای ارتباط با اسرائیل+اسناد
اصلاح طلبان طبق اسناد غیر قابل انکار در سابقه جمهوری اسلامی چراغ سبزهایی را به رژیم صهیونیستی نشان داده است.
افشای استراتژی اصلاح طلبان برای ارتباط با اسرائیل+اسناد

 یکی از مقامات عالی رتبه اسرائیل در سازمان ملل از دستور نتانیاهو مبنی بر خروج از سالن حین سخنان روحانی انتقاد کرد؛ این عمل در واقع "چراغ سبز" نشان دادن و شاید پاسخ به "چراغ سبز" اصلاح طلبان تندروی اطراف دولت باشد.

 جریان اصلاحات طبق اسناد غیر قابل انکار در سابقه جمهوری اسلامی چراغ سبزهایی را به رژیم صهیونیستی نشان داده است. اما این اتفاق چرا رخ می دهد؟ چرا این جریان با وجود اینکه در دل جمهوری اسلامی فعال است در صورت یافتن قدرت توسط برخی از تندروهای خود نسبت به برقراری ارتباط با اسرائیل تمایل نشان می دهد؟


آمریکا پیش از انقلاب به دنبال ایجاد یک مثلث استراتژیک شامل کشورهایی بود که نسبت به کشورهای عربی دارای ناهمگونی و عدم چسبندگی هستند. ایران و اسرائیل و ترکیه به عنوان نقاط غیر عربی منطقه در هم دستی های عربی همراه نبودند.



خاورمیانه بزرگ


اعراب حتی اگر با یکدیگر مشکلات عمیقی را هم داشته باشند به هر حال در پایان کار بر حسب "ناسیونالیسم عربی" استخوان هم را دور نمی اندازند. آمریکا قصد داشت تا با ایجاد یک مثلث همگرایی بین ایران و اسرائیل و ترکیه موازنه قدرت را در مقابل اعراب به تعادل برساند. ترکیه با تاریخ گرایی سوداطلبانه برای ایجاد نوعثمانی گری، اسرائیل برای عداوت ریشه دار خود را با اعراب و ایران برای زاویه های مختلفی که با عرب ها داشت؛ می توانستند یک نیروی همگرای ضد عربی را تشکیل دهند. این سیاست ابلاغی از سوی کاخ سفید، توسط شاه ایران هم پیگیری می شد تا اینکه انقلاب اسلامی ظهور کرد و تمام معادلات را به هم ریخت.








گرایش اصلاح طلبان به اسرائیل:
اصلاح طلبان سالها بعد بخصوص در زمان خاتمی دوباره به این رویکرد نزدیک شدند. در میان دولت خاتمی افرادی بودند که معتقد بودند اسرائیل می تواند منافع ما را در مقابل همگرایی های اعراب تامین کند.


بر اساس قراردادی 2.3 میلیون دلاری که سال 83 در دولت خاتمی و در دوره وزارت نفت بیژن زنگنه با یک شرکت ایتالیایی به نام "بین " امضا شده بود، قرار شد این شرکت با انجام مطالعات همه جانبه ای طرح جامع ارتقاء ساختارشرکت ملی نفت را بنویسد و اجرا کند.








هدف از اجرای این طرح این بود که با اجرای این تغییر ساختار شرکت ملی نفت ایران به یکی از دو شرکت برتر نفتی جهان تبدیل شود.


این شرکت طی شش ماه ازمهر 83 تا فروردین 84 فاز اول این قرارداد را که جمع آوری جزئیات اطلاعات ساختاری و تشکیلاتی بخش نفت و گاز کشور است از شیوه های مختلف از جمله جمع آوری اسناد و مدارک و مصاحبه با بخش قابل توجهی از مسئولین ارشد وزارت نفت و شرکتهای زیر مجموعه به انجام رساند.


بر اساس اسناد و مدارک موجود، رئیس شرکت بین ایتالیا خانمی است به نام اوریت گادیش که از صهیونیستهای متولد اسرائیل و عضو ارتش اسرائیل است و پدر وی نیز از نظامیان رده بالای رژیم صهیونیستی بوده است.


متاع کفر و دین بی‌ مشتری نیست / گروهی این، گروهی آن پسندند.


فتنه عامل اصلی ترور دانشمندان هسته ای


البته در موردم مساله هسته ای هم پس از نگارش ده‌ها مقاله هنوز «ارتباط اصلاح‌طلبان و وقایع مهم مرتبط با پرونده اتمی ایران» بازگشایی نشده است.


روزنامه وطن امروز در این رابطه می نویسد، بررسی پرونده ‌ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به دست مزدوران و ‌تروریست‌های آموزش‌دیده رژیم اشغالگر قدس را به واقع می‌توان کلید رمزگشایی بخشی از حوادث فتنه 88 دانست؛ در حالی که به‌رغم نگارش‌ ده‌ها مقاله موثر و کارگشا در این زمینه هنوز فصل «ارتباط اصلاح‌طلبان و وقایع مهم مرتبط با پرونده اتمی ایران» بازگشایی نشده است. هنوز زمان افشای بخش بزرگی از خیانت‌های سران و پادوهای اصلاحات در تاریخ انقلاب اسلامی فرا نرسیده اما لازم است برای بازگشایی این پرونده اندکی در حوادث گذشته دقیق شویم.




پیش از روی کار آمدن دولت نهم، اطلاعات زیادی در قالب انواع نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط مراکز آماری وابسته به اصلاح‌طلبان از داخل ایران در اختیار اتاق‌های فکر غرب قرار می‌گرفت. مضمون اغلب این نظرسنجی‌های به‌اصطلاح «مردمی» درباره پرونده اتمی ایران دلالت بر بی‌علاقگی مردم به مقاومت دولت در حوزه «انرژی اتمی» داشت.




ارسال این اطلاعات موجب شد تصمیم‌سازی‌های غرب بر اساس داده‌پردازی ساختگی غلط اندر غلط شکل بگیرد. البته به قول اندیشمندان آمریکایی «لبخند سید اصلاحات» نیز در این تصمیم‌سازی‌ها بی‌تاثیر نبود. نتیجه همه تلاش‌های ستون پنجم دشمنان قسم‌خورده ملت ایران را می‌توان در فرمان «تعلیق غنی‌سازی» و پلمب تاسیسات هسته‌ای ایران مشاهده کرد.



کدهای جریان هاشمی برای ارتباط با اسرائیل


در میان جریان هاشمی هم کدهایی مبنی بر تمایل در مورد این ارتباط وجود دارد. در حالی که امام خمینی(ره) فرموده بودند "اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود"؛ هاشمی چندی پیش اظهار کرده بود که "با اسرائیل سر جنگ نداریم."


هاشمی رفسنجانی در میزبانی جمعی از خبرنگاران، نویسندگان، دانشجویان و طلاب اصلاح‌طلب در ساختمان مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تقابل انقلاب اسلامی با رژیم جعلی اسرائیل ادعا کرد: « راهکار دوم موضوع ترمیم سیاست خارجی است. ما با اسرائیل سر جنگ نداریم. حالا اگر عرب ها جنگ کردند ما کمک می‌کنیم.»


رجا نیوز می نویسد، به نظر نمی رسد که هاشمی مدعی تاریخ نگاری و همراهی حضرت امام (ره) رویکرد ایشان نسبت به رژیم جعلی اسرائیل را از خاطر برده باشد چنانکه امام امت در قبال این رژیم فرمودند: «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود.» با این حال شاید هم با طرفداری اصحاب «نه غزه نه لبنان» از هاشمی در فتنه 88 این اظهار نظر از جانب وی چندان هم دور از انتظار نبود.


اگر فتنه 88 نمی‌بود، ترورهای هسته‌ای رخ نمی‌داد و فتنه تمام نمی‌شد اگر دستان سازشکاران داخلی با تابلوی تقلب به خون مجاهدان عالی‌مقام هسته‌ای کشورمان آلوده نمی‌شد. تاوان ملت در فتنه مشترک اصلاحات و اسرائیل سنگین بود اما به قول شهید حسن باقری همیشه باید در نظر داشته باشیم که «ما» مدیون انقلاب و امام هستیم.


تعریف دشمن:


یکی از مقامات عالی رتبه اسرائیل در سازمان ملل از دستور نتانیاهو مبنی بر خروج از سالن حین سخنان روحانی انتقاد کرد؛ این عمل در واقع "چراغ سبز" نشان دادن و شاید پاسخ به "چراغ سبز" اصلاح طلبان تندروی اطراف دولت باشد.


در ادامه، برای روشن تر شدن رویکرد انقلاب نسبت به اسرائیل، به فرازهایی از ره‌نمودهای نورانی امام خمینی(ره) توجه فرمایید:


تعریف امریکا عزای ماست: باید هیچ سستى نکنیم و از این ترس نداشته باشیم که فلان رادیو یا دولت خارجى چه مى‏گوید، رادیوها باید به ما فحش بدهند. آن روزى را که امریکا از ما تعریف کند باید عزا گرفت. آن روز که کارتر و ریگان «1» از ما تعریف کنند معلوم مى‏شود در ما اشکالى پیدا شده است، آنها باید فحش دهند و ما هم باید محکم کارمان را انجام دهیم.
صحیفه امام، ج‏18، ص: 242


تعریف دشمن نشانه وجود عیب است: اگر امریکا [و منافقین] تعریف کنند از یک کسى، تعریف کنند از یک چیزى، وقتى تعریف کردند، مردم مى‏فهمند این عیبى دارد که اینها تعریف مى‏کنند از او.
صحیفه امام، ج‏17، ص: 250


اگر برای مردم کار کنید به شما توهین می‏کنند: شما توقع نداشته باشید که مورد اهانت واقع نشوید. همه مى‏دانید تا کسى کارى انجام ندهد کسى به او توهین نمى‏کند. توهین براى کسانى است که مى‏خواهند زنده باشند. هیچ کدام از ما نباید انتظار تعریف را داشته باشیم. باید به حکم خدا عمل کنیم و به این هم کارى نداشته باشیم که چه کسى از این کارى که براى خدا مى‏کنیم خوشش مى‏آید و یا چه کسى بدش مى‏آید.
صحیفه امام، ج‏17، ص: 441


نمی‏خواهیم خودفروختگان از ما تعریف کنند: نمى‏خواهیم روشنفکران غربزده و قلمداران خود فروخته از ما تعریف بکنند. ما مى‏خواهیم یک مسئله‏اى را که اسلام مى‏فرماید عمل بکنیم و براى کشورمان خدمت بکنیم. نه یک دستگاهى درست بشود که همه‏اش خراب و فاسد باشد و بچه‏هاى ما را به فحشا بکشند، و افراد را بى‏تفاوت کنند، که اگر همه چیزشان را ببرند، اینها اصلًا ککشان نگزد و هیچ توجه به این مسائل نداشته باشند.
صحیفه امام، ج‏12، ص: 292


تعریف امریکا نشانه ایراد ماست: اگر چنانچه امریکا از ما تعریف کند و روزنامه‏هاى امریکا از ما تعریف کنند، آن وقت است که باید مردم بگویند این چه است قضیه؟ یک قضیه‏اى هست که دارند تعریف مى‏کنند! البته باید از ما تکذیب کنند، از شما هم باید تکذیب کنند، و جمهورى اسلام را هم باید تکذیب بکنند.
صحیفه امام، ج‏9، ص: 527


آنها که منافعشان ازبین‏رفته بر ضد ما قلم می‏زنند: ما نباید متوقع باشیم که اینهایى که شکست خوردند و رفتند، براى ما خوب بنویسند. یا ما نباید متوقع باشیم که روزنامه‏هاى امریکا و کسان دیگر براى ما چیزهاى خوب بنویسند. خوب، آنها رفته‏اند از بین، منافعشان از دستشان رفته است. خوب، کسى که تمام منافعش را شما از او گرفتید- ملت ما همه منافع امریکا را گرفته؛ الآن یک شاهى ندارد، یک سیر نمى‏تواند نفت از اینجا صادر کند و همین طور سایر کشورهایى که منافعشان از دستشان رفته- نباید ما متوقع باشیم که اینها براى ما مقاله- عرض بکنم که- خوب بنویسند. البته آنها باید به ما فحش بدهند. اگر یک روزى اینها براى ما خوب نوشتند، آن وقت است که ما مصیبت داریم.
صحیفه امام، ج‏15، ص: 189


به توهین‏ها توجه نکنید: شما توقع نداشته باشید که مورد اهانت واقع نشوید. همه مى‏دانید تا کسى کارى انجام ندهد کسى به او توهین نمى‏کند. توهین براى کسانى است که مى‏خواهند زنده باشند. هیچ کدام از ما نباید انتظار تعریف را داشته باشیم. باید به حکم خدا عمل کنیم و به این هم کارى نداشته باشیم که چه کسى از این کارى که براى خدا مى‏کنیم خوشش مى‏آید و یا چه کسى بدش مى‏آید.
صحیفه امام، ج‏17، ص:441


به پیغمبر اکرم(ص) هم تهمت می‏زدند و توهین می‏کردند: همه ابرقدرت‏ها با ما دشمن‏اند، فکر این را بکنند که دولت در چه وضعى و با چه مشکلاتى روبروست و توقع این را نداشته باشیم که هر چه مى‏خواهیم، در خانه ما حاضر باشد. و همه مى‏دانیم که این دشمنی‏ها تازگى ندارد؛ چرا که در زمان پیغمبر اکرم- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- چه تهمت‏ها و ناسزاها به ایشان مى‏گفتند، ولى ایشان از تبلیغ دین اسلام دست برنمى‏داشت. و حالا اگر کم و کسرى در مملکت وجود دارد، ما متأثریم و دولت و مسئولین با همه توان خود در رفع کمبودها مى‏کوشند و کارهاى مهمى انجام داده‏اند که امیدوارم به یارى خداوند بهتر بشود. اگر ما تسلیم امریکا و ابرقدرت‏ها مى‏شدیم، ممکن بود امنیت و رفاه ظاهرى درست مى‏شد و قبرستانهاى ما پر از شهداى عزیز ما نمى‏گردید، ولى مسلماً استقلال و آزادى و شرافتمان از بین مى‏رفت. آیا ما مى‏توانیم نوکر و اسیر امریکا و دولتهاى کافر شویم تا بعضى چیزها ارزان شود و شهید و مجروح ندهیم؟! هر گز، ملت زیر بار این ننگ نخواهد رفت و تن به این ذلت نخواهد داد. ملت ایران در مقابل امریکا مى‏ایستد و به امید خداوند پیروز است. خداوند آن قدر تأکید کرده است که ما با آنها موالات نداشته باشیم «2»، آن وقت براى ارزانى اجناس، ما خودمان را بفروشیم؟! شما توقع نداشته باشید که آنها از ما تعریف کنند. اگر آنها از من طلبه و شما تعریف مى‏کردند، ساقط مى‏شدیم. ملتها با شما هستند و این سازمانها دستاورد ابرقدرتهایى هستند که مى‏خواهند مردم مستضعف جهان را چپاول کنند و به همین جهت، با شما مخالف‏اند. خداوند همه شما را موفق کند.
صحیفه امام، ج‏17، ص: 35


در برابر تهمت به شخصیت‏ها چه کنیم؟ شما باید هیچ وقت به این صحبت‏ها گوش نکنید، و همیشه در هر امرى وجدان خودتان را حَکَم کنید، و اگر از کسى یا از کسانى تکذیب کرد، به تکذیب او فقط گوش نکنید و خودتان ببینید که اعمال او چیست. اگر اعمالش بد است، هر کس هم تعریف کند از او غلط است. اگر اعمالشان خوب است کسى که تکذیب کند از او، باز هم غلط است. انسان باید خودش نظر داشته باشد و همه قشرها و همه ملت و همه قواى نظامى و انتظامى و قواى مسلّحه و غیر نظامى باید خودش قضاوت بکند، گوش به حرف کسى ندهد. بى‏چون و چرا حرفى از کسى قبول نکند راجع به اینکه فلان قشر چطور است، فلان قشر چطور است.
صحیفه امام، ج‏14، ص: 30


هرگاه دیدید دشمنان از شما تعریف کردند معلوم میشود عیبی در کار است.

صحیفه نورج 17،ص





      
خطرناک ترین ماده مخدری که هر روز آن را مصرف می کنید
مقامات بهداشت عمومی در هلند لقب ترسناکی به شکر داده‌اند و آن را «خطرناک‌ترین اعتیادآور زمان» نامیده و وضع مقرراتی بر فروش و مصرف شکر را خواستار شده‌اند.

مقامات بهداشتی جهان مدعی هستند شکر خطرناکترین ماده مخدر جهان است.



«پال ون»، سرپرست سازمان خدمات بهداشت عمومی شهر آمستردام در همین رابطه اعمال مالیات و همچنین اخطارهایی مثل برچسب سیگارها روی نوشیدنی‌های قندی و حاوی شکر را خواستار شده است.



«ریچارد جانسون»، استاد پزشکی در دانشگاه کلرادوی آمریکا که در مورد تاثیر شکر بر بدن انسان تحقیق کرده در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت: مشکل زیاده روی در مصرف شکر است. مشکل این است که بیشتر مردم بیش از اندازه مجاز از مواد قندی مصرف می‌کنند و همین امر باعث شده که این ماده به یک اعتیادآور خطرناک در عصر ما تبدیل شود.



بنابراین گزارش، «مایکل بلومبرگ»، شهردار نیویورک مدتی است که سعی دارد مصرف نوشابه‌های فوق‌العاده بزرگ را در این شهر ممنوع کند اما تلاش‌های او با شکست مواجه شده است.



جانسون در مورد احتمال موفقیت این طرح در آمستردام می‌گوید: اوایل قرن نوزدهم در انگلیس بر شکر مالیات بسته شد و خیلی هم بر کاهش میزان مصرف آن موثر بود اما به مرور زمان در طول قرن مالیات شکر کاهش داده شد و بالاخره روز 23 آوریل سال 1874 «ویلیام گلدستون»، نخست وزیر وقت، مالیات شکر را کاملا لغو کرد و بعد از آن مصرف شکر به شدت افزایش یافت یعنی پنج برابر شد که تا حدودی به خاطر لغو مالیات بود. بنابراین من تصور می‌کنم که ایده تعیین مالیات برای خرید و فروش شکر می‌تواند در کاهش مصرف آن موثر باشد.



جانسون افزود: آموزش نقش اساسی در این زمینه دارد. تصور می‌کنم نوشابه‌ها و امثال آن باید برچسب‌هایی داشته باشند که دائم به مشتریان خطرات مصرف زیاد این نوشیدنی‌ها از جمله تشدید خطر ابتلا به دیابت و چاقی مفرط را یادآور شود. اکنون بسیاری از کارشناسان بهداشت عمومی امیدوار هستند که هلند در زمینه کنترل مصرف شکر پیشگام شده و الگویی برای سایر کشورها باشد.





      
ارسال شده در یکشنبه 92/7/7 ساعت 10:45 ع توسط علی اکبرخدابخشی

http://img1.tebyan.net/Big/1392/07/262132411372092481701221681471818019625120180.jpg





      
ارسال شده در یکشنبه 92/7/7 ساعت 10:39 ع توسط علی اکبرخدابخشی

قلب سالم، چگونه قلبی است؟!

 


جسم سالم و با نشاط علاوه بر اینکه از زندگی لذت می برد، توانایی این را دارد که در طلب روزی حلال کوشا باشد و فعالیت های روزانه خود را انجام دهد. درس بخواند، تفریح کند و از همه لذت های حلال مادی و معنوی این دنیا بهرمند شود و در صورت بروز اندکی بیماری یا ضعف هیچ گونه کاری نمی تواند انجام دهد و زندگی برای او نوعی مرگ تدریجی است.

 


عبادت

روح و قلب نیز چنین است، در اثر بیماری رنجور و ضعیف می شود و ادامه فعالیت برای او غیر ممکن می گردد. همچنان که اگر کودکی به بیماری مبتلا شود در چرخه رشد او مانع حاصل می گردد و مانند کودکان دیگر رشد عادی و معمولی ندارد. روح نیز در بیماری رشد نمی کند و چرخه تکامل او متوقف می شود.

 

قلب سالم چیست؟

در بازار عظیم روز قیامت، تنها کالایی که خریداری می شود قلب سلیم است. در آن روز هیچ سرمایه ای ارزش ندارد مگر قلب سلیم. 

یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَإِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ .

روزى که هیچ مال و فرزندى سود نمیدهد مگر کسى که دلی پاک به سوی خدا بیاورد. قلب سلیم قلبی است که از هر گونه بیماری و انحرافات اخلاقی دور باشد. در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) می خوانیم: هر قلبی که در آن شرک و شکی است سقوط می کند و بی ارزش است. از سوی دیگر علایق شدید ما در دنیا پرستی ما را به انحراف و گناه می کشاند چرا که دوستی دنیا سرچشمه همه گناهان است.

قلب سلیم قلبی است که از حب دنیا خالی باشد و به تعبیر امام صادق (علیه السلام): این قلبی است که از دوستی دنیا در امان مانده باشد و قلب سلیم قلبی است که جز خدا در آن نباشد. همان گونه که قلب ظاهری، عامل سلامت جسم و بیماری آن سبب بیماری همه اعضاء است. چرا که تغذیه تمام سلول های بدن با خونی انجام می گیرد که به کمک قلب به تمام نقاط کشور تن فرستاده شود.

همین گونه سلامت و فساد برنامه های زندگی انسان، جلوه و بازتابی از سلامت و فساد عقیده و اخلاق است. اسلام، بیش از همه به زیر بنای فکری، عقیدتی و اخلاقی اهمیت می دهد این همان مسئولیت اساسی ماست که قلب پاک و پر از نور خود را از الودگی ها حفظ کنیم و فریب شیطان را نخوریم تا بتوانیم قلب خود، این آفریده زیبای الهی را روز قیامت به صورت سالم به خداوند ارائه کنیم.

در حدیث دیگری پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: اگر خواستی قلبت با صفا و رقیق گردد؛ نیازمندان را غذا بده و بر سر یتیمان دست ملاطفت بکش

 

قرآن کریم برای شناسایی قلب سلیم در این دنیا دو نشانه را برمی شمرد، که با دیدن این دو علامت مومن پی به سلامتی قلب خود می برد.

1 ـ متأثر شدن از یاد و ذکر خداوند رحمان و قبول دعوت انبیاء و دعوت حق.

أَلَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ

آیا براى کسانى که ایمان آورده‏اند هنگام آن نرسیده که دلهایشان به یاد خدا و آن حقیقتى که نازل شده نرم [و فروتن] گردد و مانند کسانى نباشند که از پیش بدانها کتاب داده شد و [عمر و] انتظار بر آنان به درازا کشید و دلهایشان سخت گردید و بسیارى از آنها فاسق بودند. (حدید/16)   

یاد خدا اگر در عمق جان قرار گیرد یا انسان در آیاتی که پیامبر (صلی الله علیه وآله) نازل شده است به درستی تدبر کند، خشوع میابد. قرآن گروهی از م?منان را در اینجا سخت ملامت می کند که چرا در برابر این امور خاشع نمی شوند و چرا همچون بسیاری از امت های پیشین گرفتار غفلت و بی خبری هستند. همان غفلتی که نتیجه آن قساوت دل و فسق و گناه است. آیا به ادعای ایمان قناعت کردن و از کنار این موضوعات مهم به سادگی گذشتن و تن به زندگی مرفّه سپردن و در ناز و نعمت زیستن و پیوسته مشغول عیش و نوش بودن، با ایمان سازگار است.

کسانی را می بینیم که هرچند گناه فرسنگ ها فاصله میانشان با خدا انداخته در ایام محرم و صفر و یا ماه رمضان قلبشان به یاد خدا می تپد و اشک از دیدگانشان جاری می شود در مراسم عزاداری شرکت می کنند و قلب خود را به یاد خدا جلا می دهند. اری به نوعی قلبشان را زنده می کنند مانند کسی که در حمله قلبی مورد احیاء قلب قرار می گیرد و با تنفس مصنوعی و ماساژ قلب دوباره حیات به وجودش بر می گردد و آثار و برکات حیات در شریان زندگیشان جریان می یابد.

2 ـ متأثر شدن از مشاهده ناگوار و نابسامانی همنوعان و کمک و تعاون در رفع آن و علامت دیگر اینکه انسان از ناراحتی و غصه همنوعان خود متأثر گردد.

قرآن کریم برای شناسایی قلب سلیم در این دنیا دو نشانه را برمی شمرد، که با دیدن این دو علامت مومن پی به سلامتی قلب خود می برد

 

سعدی چقدر زیبا گفته است:

بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند    

چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار     

تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی

رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) می فرماید: اگر انسانی دردی را ببیند و ناراحت نشود، دچار بیماری شده است و قلبش از سلامت خارج شده است. در حدیث دیگری پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: اگر خواستی قلبت با صفا و رقیق گردد؛ نیازمندان را غذا بده و بر سر یتیمان دست ملاطفت بکش.

حال اینکه در مقابل چه چیزی باید متأثر شد:

1 ـ در برابر ناگواری های مالی و مشکلات مردم

 2 ـ در برابر ناگواری های اخلاقی و دینی مردم آثار همدلی:                                                                                     

_ آثار حسنه و صفات قدسیه الهی بر وجود و قلب آن فرد نازل می شود.

 ــ موجب جلب رحمت خداوند جل و علاست. 

 ــ ایجاد همبستگی اجتماعی در کل جامعه می کند.

_ باعث حل مشکلات داخل اجتماع اسلامی می شود.

ــ ظرفیت و تحمل مصائب و آستانه تحمل در افراد بالا می برد

 ــ انگیزه کمک به مستمندان و مظلومان را در افراد ایجاد می کند.





      
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
پیامهای عمومی ارسال شده

+ سلام.دوستان عزیزی که افتخارمیدن و به این وبلاگ سر میزنن من مدتیه تو فیسبوک به اسمalikhodabakhshi@gmail.comفعالیت میکنم. یاعلی


Online User